Dne 28. března 2014 byly v Úředním věstníku Evropské unie publikovány směrnice, které regulují oblast veřejných zakázek v členských státech EU, konkrétně se jedná o Směrnici o zadávání veřejných zakázek (nahrazující Směrnici 2004/18/ES), Směrnici o zadávání veřejných zakázek subjekty působícími v odvětví vodního hospodářství, energetiky, dopravy a poštovních služeb (nahrazující Směrnici 2004/17) a nově i Směrnici o udělování koncesí.
S ohledem na skutečnost, že směrnice vstupují v platnost dvacátým dnem po jejich vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie, tedy od 17. dubna 2014, je Česká republika povinna, jakož i ostatní členské státy, do 17. dubna 2016 převzít nová pravidla do vnitrostátního právního řádu.
Vnitrostátní právní úprava musí obecně respektovat základní zásady vyplývající ze Smlouvy o založení Evropského společenství, zejména zásadu transparentnosti, nediskriminace, rovného zacházení a vzájemného uznávání, a to i pro ty vztahy, které nejsou právními akty ES přímo upraveny (například podlimitní zakázky).
Níže uvádím příklady, co by nám mohly změny přinést.
Kvalifikační předpoklady dodavatele
Nově se sice může zadavatel rozhodnout zda nejprve prozkoumá a vyhodnotí nabídky a teprve následně třeba pouze u vítězné ověří kvalifikace, ale umožňuje se také vyloučení nezpůsobilých dodavatelů např. z těchto důvodů:
- pokud může veřejný zadavatel vhodnými prostředky
prokázat, že se hospodářský subjekt dopustil vážného
profesního pochybení, což zpochybňuje jeho důvěryhodnost;
- pokud se hospodářský subjekt v rámci dřívější veřejné
zakázky, dřívějšího smluvního vztahu s veřejným zadava
telem nebo dřívější koncesní smlouvy dopustil závažných
nebo trvalých pochybení při plnění zásadního požadavku,
jež vedly k předčasnému ukončení této dřívější veřejné
zakázky, náhradě škody nebo jiným srovnatelným sankcím;
Změna smlouvy (zadávání víceprací)
Smlouvy na veřejné zakázky a rámcové dohody mohou
být změněny bez nového zadávacího řízení v souladu s touto
směrnicí například v těchto případech:
a) pokud změny, bez ohledu na jejich peněžní hodnotu, byly
upraveny v původní zadávací dokumentaci v jasných, přes
ných a jednoznačných ustanoveních o změnách, jež mohou
zahrnovat ustanovení o úpravě cen či opčních právech. Tato
ustanovení musí upravovat rozsah a povahu možných změn
a opčních práv, jakož i podmínky, za nichž mohou být
uplatněny. Nemohou však stanovit změny ani opční práva,
které by měnily celkovou povahu veřejné zakázky nebo
rámcové dohody;
b) u dodatečných stavebních prací, služeb nebo dodávek
původního dodavatele, které jsou nezbytné a které nebyly
zahrnuty v původní veřejné zakázce, jestliže změna dodava
tele:
i) není možná z ekonomických nebo technických důvodů,
jako jsou například požadavky na zaměnitelnost nebo
interoperabilitu se stávajícím zařízením, službami nebo
instalacemi pořízenými v rámci původní veřejné
zakázky, a
ii) způsobila by veřejnému zadavateli značné obtíže nebo
výrazné zvýšení nákladů.
Cenový nárůst však nesmí překročit 50 % hodnoty původní
veřejné zakázky. Je-li provedeno několik po sobě následují
cích změn, použije se toto omezení pro hodnotu každé
změny. Cílem těchto po sobě následujících změn nesmí
být obcházení této směrnice;
c) pokud jsou splněny všechny tyto podmínky:
i) potřeba změny byla vyvolána okolnostmi, které veřejný
zadavatel jednající s náležitou péčí nemohl předvídat,
ii) změna nemění celkovou povahu veřejné zakázky,
iii) cenový nárůst nepřekročí 50 % hodnoty původní veřejné
zakázky nebo rámcové dohody. Je-li provedeno několik
po sobě následujících změn, použije se toto omezení pro
hodnotu každé změny. Cílem těchto po sobě následují
cích změn nesmí být obcházení této směrnice;
…
2. Smlouvy na veřejnou zakázku je rovněž možné měnit bez
zahájení nového zadávacího řízení podle této směrnice, a aniž je
nutné ověřovat, zda jsou splněny podmínky stanovené v odst. 4
písm. a) až d), pokud je hodnota změny nižší než obě násle
dující hodnoty:
i) finanční limity stanovené v článku 4 a
ii) 10 % hodnoty původní veřejné zakázky na služby a dodávky
a 15 % hodnoty původní veřejné zakázky na stavební práce.
Změna však nesmí změnit celkovou povahu veřejné zakázky či
rámcové dohody. V případě, že je provedeno několik po sobě
následujících změn, bude hodnota stanovena na základě kumu
lativní hodnoty těchto po sobě jdoucích změn.
Podpora dělení veřejných zakázek na menší celky a přímé platby subdodavatelům:
… Zadávání veřejných zakázek by mělo být uzpůsobeno
potřebám malých a středních podniků. …Za tímto účelem
a v zájmu posílení hospodářské soutěže by měli být veřejní
zadavatelé vybízeni zejména k tomu, aby rozsáhlé veřejné
zakázky rozdělovali na části. Toto dělení by mohlo
probíhat na množstevním základě, díky čemuž by rozsah
jednotlivých veřejných zakázek lépe odpovídal kapacitě
malých a středních podniků, nebo na základě kvalita
tivním a v návaznosti na jednotlivá dotčená odvětví
a specializace, aby mohl být obsah jednotlivých veřejných
zakázek lépe uzpůsoben specializovaným oborům
malých a středních podniků, nebo v návaznosti na
různé následné fáze projektů.
Rozsah a předmět daných částí by měl bez omezení
stanovit veřejný zadavatel, jenž by měl v souladu
s příslušnými pravidly pro výpočet odhadované hodnoty
veřejné zakázky rovněž mít možnost zadat některé části,
aniž by se použila pravidla stanovená touto směrnicí.
Veřejný zadavatel by měl mít povinnost posoudit vhod
nost rozdělení veřejných zakázek na části a zároveň mít
i nadále možnost samostatně rozhodovat na základě
jakýchkoli důvodů, jež považuje za relevantní, aniž by
podléhal správnímu nebo soudnímu dohledu.
Rozhodne-li veřejný zadavatel, že by rozdělení veřejné
zakázky na části nebylo vhodné, měly by samostatná
zpráva či zadávací dokumentace obsahovat nástin hlav
ních důvodů rozhodnutí veřejného zadavatele. K těmto
důvodům může například patřit to, že veřejný zadavatel
v takovém rozdělení spatřuje riziko možného omezení
hospodářské soutěže, popřípadě riziko, že se plnění
veřejné zakázky příliš prodraží nebo bude příliš technicky
náročné, nebo že by potřeba koordinovat jednotlivé
zhotovitele daných částí mohla vážně ohrožovat řádné
plnění veřejné zakázky.
Členské státy by měly mít i nadále možnost jít v úsilí
o usnadnění účasti malých a středních podniků na trhu
veřejných zakázek ještě dále, a to rozšířením oblasti
působnosti pro povinnost zvážit vhodnost rozdělení
veřejných zakázek na části i pro menší veřejné zakázky,
požadavkem, aby veřejní zadavatelé odůvodňovali
rozhodnutí o nerozdělení veřejných zakázek na části,
nebo stanovením povinnosti za určitých podmínek
veřejnou zakázku na části rozdělit.
Za stejným účelem by členské státy rovněž měly mít
možnost stanovit mechanismy pro přímé platby subdodavatelům. …
Mimořádně nízké nabídkové ceny
Bohužel pramálo se změnilo v oblasti mimořádně nízkých nabídkových cen, kdy směrnice sice nadále umožňují vyloučit dumpingové uchazeče, ale zadavatelé nemají stanoven jednotný postup a tak je jejich chválihodná aktivita většinou neúspěšná. V této souvislosti ČKAIT ve svém stanovisku k věcnému záměru nového zákona navrhuje aby stanoveny konkrétní podmínky pro stanovení mimořádně nízké nabídkové ceny a alespoň na zkušební období navrhuje zavést vzorec využívající Slovenská republika v zákoně č. 25/2006:
(4) Ak boli predložené najmenej tri ponuky od uchádzačov, ktorí spĺňajú podmienky účasti, ktoré spĺňajú požiadavky verejného obstarávateľa alebo obstarávateľa na predmet zákazky, mimoriadne nízkou ponukou je vždy aj ponuka, ktorá obsahuje cenu plnenia, ktorá je najmenej o
a) 30 % nižšia, než priemer cien plnenia podľa ostatných ponúk,
b) 15 % nižšia, než je cena plnenia podľa ponuky s druhou najnižšou cenou plnenia a zároveň
c) 15 % nižšia ako predpokladaná hodnota zákazky, ak je vyjadrená konkrétnym číslom.
Možnost hodnotit organizaci, vzdělání a zkušenosti členů týmu určeného k plnění veřejné zakázky, pokud na kvalitu plnění mohou mít významný dopad
…Je-li pro úroveň plnění veřejné zakázky významná kvalita
zapojených pracovníků, měli by veřejní zadavatelé mít
také možnost užít jako kritérium organizaci, kvalifikaci
a zkušenosti pracovníků přidělených k plnění dotčené
veřejné zakázky, neboť to může mít dopad na kvalitu
plnění veřejné zakázky a v důsledku též na ekonomickou
hodnotu nabídky. K tomu může dojít například u veřej
ných zakázek na takzvané intelektuální služby, jako jsou
služby konzultační nebo architektonické. Veřejní zadava
telé využívající této možnosti by měli vhodnými smluv
ními prostředky práva zajistit, aby pracovníci přidělení
k plnění veřejné zakázky skutečně splňovali stanovené
normy kvality a aby mohli být nahrazeni pouze se
souhlasem veřejného zadavatele, který ověří, že náhradní
pracovníci dosahují rovnocenné úrovně kvality. …
A stručně další změny
- Směrnice dále upravují nový typ zadávacího řízení – tzv. inovační
partnerství. Jeho cílem je vývoj inovativního produktu, který
není dostupný na trhu, a jeho následný nákup. Inovační
partnerství je rozděleno do několika fází. Zadavatel pro
každou z fází stanoví určité cíle, kterých mají dodavatelé
dosáhnout. Na základě postupu a při zohlednění plnění
stanovených cílů se může zadavatel po skončení každé
fáze rozhodnout inovační partnerství ukončit.
- Mnohé hospodářské subjekty, a zejména malé a střední
podniky, spatřují vážnou překážku své účasti v zadávacích
řízeních v administrativní zátěži vyplývající z toho, že
musí předkládat značný počet osvědčení nebo jiných
dokumentů, jež souvisejí s kritérii pro vyloučení a výběr.
Omezení takových požadavků, například na základě
využití jednotného evropského osvědčení pro veřejné
zakázky sestávajícího z aktualizovaného vlastního prohlá
šení, by mohlo vést k významnému zjednodušení výhod
nému jak pro veřejné zadavatele, tak pro hospodářské
subjekty.
- Nová směrnice rozšiřuje možnosti jednání o nabídkách také
pro veřejné zadavatele