Kolejové zpevnění polních cest je na území ČR spíše raritou. Je to s podivem neboť tento způsob stabilizace cest je oku krajináře přívětivý, projektant ho může aplikovat i v trasách s větším sklonem, pro investora je nákladově velmi efektivní, z hlediska údržby nenáročný s dlouhou životností a vyhovuje jak provozu zemědělské mechanizace tak pěším či cyklistům. Velmi nízká a bohužel především nestabilní poptávka investorů sice dodnes nevyvolala potřebu betonáren zahrnout trh nabídkou rozličných prefabrikovaných prvků, stejně jako potřebu stavebních firem zakoupit stavební stroje pro kontinuelní betonáž, věřím však, že tento druh polních cest, který stále vidíme především ve Švýcarsku, Německu či Rakousku zdomácní i u nás.
Pojďme se tedy podívat jak to v té cizině dělají. Nejdříve pár fotek různých druhů polních cest:
A tady dva dokumenty o tom, že je dobrá cesta kolejová úprava. Povšimněte si nutnosti rozšíření zpevnění na celou šířku vozovky v obloucích, v údolnicích či na křižovatkách cest. Tyto cesty musí být samozřejmě standardně odvodněny jak na pláni tak na vozovce, při větších sklonech rovněž příčnými prvky.
Betonspurwege_Schweiz BETO_update_1_12_CH_d
V následujícím dokumentu nám nabízí také polovegetační tvárnice, ale upřímně – moc dobře se po tom nechodí a na kole vám takový úsek výrazně sníží cestovní rychlost.
Špatný návrh, nedodržení technologie nebo kombinace obého mají za následek vznik poruch. Údržbu kolejových cest řeší následující dokument
Následující dokument mimo jiné předkládá různé konstrukční metody a jejich užití s ohledem na skladbu vozovek.
V tomto dokumentu najdete třeba příčné uspořádání polních cest a vzorové příčné řezy vozovek při užití různých konstrukčních metod.