Od začátku roku 2014 spolu s nabytím účinnosti zákona č. 256/2013 Sb., o katastru nemovitostí a nového občanského zákoníku dochází k výrazným změnám v postupech při jednání s katastrálními úřady v souvislosti se zápisy nových věcných práv a to včetně změn v samotných formálních procesech. Mnohokrát diskutované posílení zásady materiální publicity, neboli důvěry v údaje zapsané v katastru nemovitostí, zadává důvod k aktivnímu přístupu osobám, které mají věcné právo k dotčeným nemovitostem nebo účastníkům řízení o takovém právu ke kontrole správnosti evidovaných údajů. V této souvislosti, Český úřad zeměměřičský a katastrální u něhož byla posílena informační povinnost nasadil službu sledování změn.
Základní informace o Službě sledování změn
Službu sledování změn údajů o nemovitostech poskytuje Český úřad zeměměřický a katastrální podle § 55 odst. 6 zákona č. 256/2013 Sb., o katastru nemovitostí (katastrální zákon) osobám, které mají věcné právo k dotčeným nemovitostem nebo účastníkům řízení o takovém právu. Žádost o zřízení služby tak může podat:
- vlastník,
- zástavní nebo podzástavní věřitel,
- oprávněný z věcného břemene,
- oprávněný z předkupního práva ujednaného jako věcné právo, nebo
- oprávněný z práva zpětné koupě, oprávněný z práva lepšího kupce, nájemce nebo pachtýř nebo účastník řízení o takovém právu.
Služba bude uživatele automaticky informovat o tom, že došlo u sledované nemovitosti ke změně v katastru nemovitostí (stavba, která je součástí pozemku není samostatně sledovanou nemovitostí).
Změnou se rozumí:
- vyznačení upozornění, že právní vztahy jsou dotčeny změnou (tj. zaplombování),
- provedení vkladu,
- provedení záznamu,
- zápis poznámky.
Služba odesílá dva typy zpráv – provozní zprávy a vlastní zprávy služby sledování změn. Provozními zprávami jsou zprávy týkající se správy účtu (založení zákaznického účtu, výzva k úhradě služby, aktivace služby, změna hesla, změna kontaktů pro zasílání obou typů zpráv apod.) Zprávami služby sledování změn jsou zprávy informující o vlastní změně údajů na nemovitosti. Pro každý typ zpráv lze nastavit kontaktní údaje samostatně. Zprávy jsou odesílány nejpozději do 24 hodin po výskytu sledované události.
Zřízení služby
Pokud má zájemce o službu aktivní datovou schránku, může si službu zřídit přes webovou aplikaci bez nutnosti návštěvy katastrálního úřadu. V ostatních případech lze o zřízení služby zažádat osobně na kterémkoli katastrálním úřadu (žádosti o službu jsou vyřizovány na počkání). Služba se aktivuje zpravidla do 24 hodin po zaplacení úplaty. Žádost o zřízení lze zaslat také písemně na adresu Českého úřadu zeměměřického a katastrálního. Vzor žádosti o zřízení služby ke stažení RTF.
Podmínkou zřízení služby je prokázání totožnosti. V případě, kdy je žádost podána
- prostřednictvím webové aplikace, se totožnost žadatele ověří přes jím zadanou datovou schránku,
- v listinné podobě osobně prostřednictvím katastrálního pracoviště, ověří totožnost katastrální pracoviště podle dokladu totožnosti,
- v listinné podobě zasláním na adresu Úřadu, musí být žádost opatřena úředně ověřeným podpisem žadatele.
Změny v nastavení služby
Změny kontaktních údajů, změna nebo obnova přístupového hesla, nastavení nebo změna fakturační adresy apod. lze provést přímo v aplikaci služby bez nutnosti návštěvy katastrálního úřadu. Žádost o změnu lze podat také osobně na kterémkoli katastrálním úřadu nebo písemně na adresu Českého úřadu zeměměřického a katastrálního. Vzor žádosti o změnu je totožný se vzorem žádosti o zřízení služby (ke stažení RTF).
I v tomto případě je podmínkou provedení změny prokázání totožnosti.