Příloha č. 1 k č.j. ČÚZK-03456/2015-22
Společná pracovní pomůcka
Českého úřadu zeměměřického a katastrálního a Státního pozemkového úřadu
k některým otázkám postupu v řízeních o jednoduchých pozemkových úpravách
týkajících se upřesnění nebo rekonstrukce přídělů (§ 13 zákona č. 139/2002 Sb.)
(aktualizovaná ke 2. červenci 2015)
Úvod
Postup digitalizace katastrálních map v katastrálních územích (k.ú.) s příděly je
uveden ve společném dopise Českého úřadu zeměměřického a katastrálního (ČÚZK) a
Státního pozemkového úřadu (SPÚ) ze dne 12. srpna 2013 čj. SPÚ 246310/2013, čj. ČÚZK
15721/2013-22. Ve zvláštním seznamu jsou uvedena k.ú., resp. jejich částí, kde i po roce
2017 zůstanou z důvodu přídělů pozemky evidované zjednodušeným způsobem.
Ze společného dopisu též vyplývá, že pozemkové úřady budou jednoduché pozemkové
úpravy (JPÚ) pro upřesnění (rekonstrukci) přídělů v těchto k.ú. řešit po dohodě
s katastrálním úřadem přednostně s ohledem na finanční a kapacitní možnosti SPÚ.
V řízení o JPÚ, v jejichž rámci se upřesňuje nebo rekonstruuje příděl, se rozhodování
dle § 11 zákona č.139/2002 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech a
o změně zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému
zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen ZaPÚ) prakticky nepoužije.
Řízení je zakončeno rozhodnutím o určení hranic pozemků dle § 13 odst. 3 ZaPÚ.
Nezpracovává se tedy návrh, nelze provádět bilanci vstupu a výstupu z pozemkových úprav
(tzn. porovnání nároku a návrhu). Zásadní je zpracování nároku, což je určující pro vydání
příslušného rozhodnutí. Pokud je upřesnění nebo rekonstrukce přídělů součástí řízení
o komplexních pozemkových úpravách [§ 26 odst. 1 vyhlášky č. 13/2014 Sb., o postupu
při provádění pozemkových úprav a náležitostech návrhu pozemkových úprav (dále jen
VyPÚ)], jsou výsledky řízení a rozhodnutí o určení hranic přídělů podkladem pro soupis
nároků v řízení o komplexních pozemkových úpravách.
Řízení o JPÚ s příděly
Na základě dosavadních zkušeností se vydává tato společná pracovní pomůcka,
kterou se připomíná nebo upřesňuje provádění podstatných kroků v řízení o JPÚ s příděly
tak, jak je uvedeno níže.
Účastníci řízení
– V souladu s § 5 ZaPÚ.
Zahájení řízení
– Veřejná vyhláška, písemné vyrozumění ve smyslu § 6 odst. 6 obdrží katastrální úřad,
další úřady dle potřeby v konkrétních případech.
Úvodní jednání
– Účastníci jsou zástupcem pozemkového úřadu informováni mj. o specifickém postupu
s odkazem na § 4 a § 13 ZaPÚ a § 26 VyPÚ o tom, zda bude dále pokračováno
v pozemkových úpravách po upřesnění přídělů, nebo zda řízení skončí zapsáním
rozhodnutí o určení hranic.
– Projedná se zejména postup při stanovení nároku – stanoví se pouze výměra dle
údajů KN, přídělových listin, případně jiných právoplatných dokladů a seznamu parcel
přídělového operátu – pokud se dochoval (přesné umístění pozemku není známé,
tedy nelze provést ocenění a stanovit vzdálenost).
– V určitých (jednoduchých) případech lze úvodní jednání provést ve fázi, kdy je
připraven již i „výstupní“ nárok (viz dále „nároky“).
– Stanoví se obvod JPÚ pro upřesnění/rekonstrukci přídělů, přičemž je třeba mít
na paměti, že u pozemků s původem grafický příděl se mj. nepoužije § 3 odst. 3 ZaPÚ.
– Pokud je to v daném území aktuální, zmíní se otázka řešení duplicitního zápisu
vlastnictví ve smyslu § 8a ZaPÚ (možnost dohod, event. rozhodnutí v případě, že
k dohodě nedojde). Upozorní se mj. na otázku úhrady správního poplatku za podání
návrhu na vklad práv do katastru nemovitostí podle dohody o vypořádání duplicitního
zápisu vlastnictví event. rozhodnutí o duplicitním zápisu vlastnictví.
Stanovení obvodu JPÚ
– Obvod JPÚ bude zpravidla veden po hranicích pozemků, které jsou jako parcely
zobrazeny v katastrální mapě, případně po hranicích parcel bývalého pozemkového
katastru (PK). V případě, že obvod JPÚ není veden po hranicích pozemků
zobrazených v katastrální mapě, musí být vyhotoven geometrický plán pro určení obvodu.
– Pokud v obvodu JPÚ budou kromě přídělů i původní parcely PK vedené
ve zjednodušené evidenci, které nebyly předmětem přídělového řízení, provede se
zjišťování průběhu jejich hranic, pozemky ale nebudou součástí rekonstrukce nebo
upřesnění přídělů (půjde o pozemky „neřešené“). Avšak v případě, že jde
o kombinaci přídělového řízení a nedokončeného scelování (např. na jižní Moravě),
kdy i umístění mnohých parcel PK je nutno rekonstruovat (resp. teprve nově
navrhnout), nutno spolu s umístěním přídělů řešit i tyto původní parcely PK.
– V jednom k.ú. může být i více samostatných obvodů JPÚ, případně obvod JPÚ může
zasahovat i do sousedního k.ú. v případě, že v době přídělového řízení nebyly
totožné hranice k.ú. s jejich současným průběhem.
– Do obvodu JPÚ by neměly být zahrnuty přídělové parcely, které jsou již v katastrální
mapě doplněny na podkladě GP; budou-li součástí obvodu, budou posuzovány jako
pozemky neřešené. Pokud však vzniknou pochybnosti o správnosti dříve pořízených
jednotlivých GP a v důsledku jejich nesprávnosti by např. chyběla výměra pro řešení
zbývajícího počtu přídělů, nutno projednat s KÚ vzniklou situaci a uvážit řešení
včetně těchto parcel (případy by měly být projednány s vlastníkem jako nesoulady,
pořízen protokol). Pro dotčené parcely bude v KN vyznačeno upozornění
na skutečnost, že předmětný pozemek není geometricky a polohově určen správně
nebo, že pozemek je v prostoru s příděly, které nelze geometricky a polohově určit a
může být těmito příděly dotčen.
– Přiměřeně platí rovněž § 3 odst. 3 ZaPÚ, a to v případě potřeby pro celé řešené
území původně dotčené přídělovým řízením, jak je zřejmé z předchozího odstavce.
Zjišťování průběhu vlastnických hranic na obvodu JPÚ
– Hranice pozemků na obvodu lokalit budou zjištěny a vyšetřeny za účasti prokazatelně
pozvaných vlastníků pozemků uvnitř i vně obvodu JPÚ. Výsledkem zjišťování
průběhu hranic budou:
o Náčrty zjišťování průběhu hranic
o Soupisy nemovitostí
o Protokol o zjišťování průběhu hranic
– Pozvání vlastníků ke zjišťování průběhu hranic zajistí pozemkový úřad.
– Předsedu a členy komise pro ZPH jmenuje po dohodě s katastrálním úřadem vedoucí
pozemkového úřadu (§9 odst.5 zákona 139/2002 Sb.).
– Body na obvodu JPÚ, hranicích rozsahu věcných břemen a na hranicích chráněných
území a ochranných pásem budou zaměřeny a určeny s kódem kvality 3 (§10 odst. 2
vyhl. č. 13/2014 Sb.).
Zaměření skutečného stavu
– Zaměří se obvod řešeného území (tzn. obvod řešených přídělových pozemků) mj.
v zájmu ověření výměr, přičemž hranice přídělů uvnitř obvodu lze stanovit pouze
početně bez dalších činností v terénu.
Nároky
– Provede se porovnání skutečné výměry (dle zaměření obvodu) s výměrou dle údajů
KN, popř. dalších podkladů (nezahrnuje se výměra pozemků neřešených), stanoví se
koeficient pro úpravu výměr.
– Vyhotoví se tzv. „vstupní“ nárok, který zahrnuje údaje dle shromážděných podkladů
(prakticky pouze výměry) a „výstupní“ nárok, který již obsahuje druhy pozemků dle
KN, kód BPEJ a který je podkladem pro rozhodnutí o určení hranic dle § 13 ZaPÚ.
Upřesnění nebo rekonstrukce se citlivě a dle možností přizpůsobí hranicím držby (to
bude možné spíše v případě rekonstrukce).
– V případě, že v rámci obvodu JPÚ je půda ve vlastnictví státu – s právem
hospodaření SPÚ s ohledem na druh pozemku evidovaný v KN a v současnosti (tzn.
na základě výsledku určení hranic) je tato půda v jiném druhu pozemku než půda
zemědělská, zůstává právo hospodaření SPÚ, neboť druh pozemku v KN zůstává
ve výsledcích těchto specifických JPÚ dle stávající evidence. „Výsledný“ nárok, tzn.
výsledek určení hranic ve smyslu § 8 odst. 1 ZaPÚ se na 30 dnů vystaví na obci
včetně určení lhůty pro podání námitek; zasílá se na dodejku vlastníkům (vyložení
ve smyslu § 11 odst. 1 se neprovádí, nejedná se o schválení návrhu).
– Vydá se rozhodnutí o určení hranic pozemků; toto rozhodnutí není vázáno na souhlas
vlastníků alespoň tří čtvrtin výměry pozemků ve smyslu § 11 odst. 4 ZaPÚ, jak
vyplývá z § 13 odst. 3 ZaPÚ.
– V případě, kdy řízení skončí zapsáním rozhodnutí o určení hranic (tedy po upřesnění,
resp. rekonstrukci přídělu nebude pokračováno v pozemkových úpravách), bude
vlastník upozorněn ve smyslu § 37 odst. 1 písm. d) zákona č.256/2013 Sb.,
o katastru nemovitostí, na povinnost ohlásit změny údajů o pozemku, jestliže druh
pozemku neodpovídá skutečnosti v terénu. Toto upozornění se zapíše v příloze
k rozhodnutí, která vypovídá o novém stavu nároků vlastníka, a to tak, že v kolonce
„druh pozemku“ se vyznačí odkaz na poznámku dole, kde se uvede text: „Druh
pozemku se uvádí dle stavu vedeného v katastru nemovitostí, o případné změně
druhu pozemku není v tomto řízení rozhodováno; vlastník je povinen ohlásit ve
smyslu § 37 odst. 1 písm. d) zákona č. 256/2013 Sb., o katastru nemovitostí, změny
údajů o pozemku, jestliže druh pozemku neodpovídá skutečnosti v terénu“.
Výsledek určení hranic
– Náležitosti podkladů pro rozhodnutí se projednají s katastrálním úřadem v rámci
přípravy rozhodnutí o určení hranic; mj. KÚ stanoví, zda se výsledky využijí
pro obnovu katastrálního operátu a zda bude jako podklad pro zavedení obnoveného
operátu do katastru vyhotovena DKM nebo se vyhotoví geometrický plán.
– Pokud se výsledky použijí pro obnovu katastrálního operátu, náležitosti podkladů
pro rozhodnutí musí odpovídat § 56 a § 57 katastrální vyhlášky (č. 357/2014 Sb.).
– V případě vyhotovení geometrického plánu bude tento GP obsahovat náležitosti
odpovídající účelu jeho vyhotovení (např. použití projektovaných hranic).
– Provede se vytyčení v minimálním nutném rozsahu dle požadavků vlastníků.
– Zápis změny údajů katastru nemovitostí na základě pravomocného rozhodnutí
o určení hranic pozemků je zápisem jiných údajů podle části třetí katastrálního zákona.